سنگ پشت

سنگ پشت

ادبی

آمارگیر وبلاگ

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

«دوست داشتن اتفاقی نیست» نقد شد

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۵:۳۹ ب.ظ

مجموعه شعر «دوست داشتن اتفاقی نیست» سروده مزدک پنجه‌ای نقد شد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، سینا جهاندیده، شاعر و منتقد، در نقد کتاب «دوست داشتن اتفاقی نیست» گفت: با مطالعه آثار قبلی شاعر مثل «چوپان کلمات» و «‌بادبادک روزنامه‌ای» درک مفاهیم و معانی این اثر برای مخاطب آسان‌تر خواهد بود.

او در ابتدای نقد این کتاب به خلق شعرهای چندصدایی شاعر اشاره و اظهار کرد: شعر مجموعه صداها و دیدگاه‌هایی است که هر یک از زاویه دید شاعر بیانگر یک نوع روایت و یا ماجرا هستند. در این کتاب شاعر توانسته است با استفاده از تکنیک چندصدایی پدیدآورنده فرم‌های مختلفی از تیپ‌های شخصیتی، لحن و فونت‌های نوشتاری باشد.

جهاندیده با تشریح بخش‌هایی از کتاب «بادبادک‌های روزنامه‌ای‌» این شاعر به تکنیک چندصدایی میخائیل میخائیلوویچ باختین فیلسوف و متخصص ادبیات روس اشاره کرد و گفت: یکی از نظریه‌هایی که در مورد چندصدایی وجود دارد این است که صدا مجرد نیست. انسان‌ها صداهای مختلفی را در طول روز می‌شنوند و بخش‌هایی از این صداها را در بیان خود انعکاس می‌دهند. همان‌طور که ما در این کتاب شاهد هستیم که شاعر فقط متکلم وحده نیست و بخش‌هایی از صحبت‌ها و صدای دیگران را که در طول روز می‌شنود در شعرهایش انعکاس داده است.

این مدرس دانشگاه در ادامه با تأکید بر جمله بارت  با این مضمون که متن‌ها جزیره‌های تنهایی نیستند، افزود: صدای انسان‌ها مثل متن‌ها در جایی با هم ترکیب می‌شوند و ترکیب این ساختارها به‌طور ناخودآگاه باعث چندصدایی انسان‌ها می‌شود.

او با بررسی زوایای مختلف این کتاب بار دیگر به صدای افراد اشاره کرد و گفت: صدای افراد به نوعی بیانگر ایدئولوژی آنهاست.

وی رویکرد بعضی از شعرهای این کتاب را اجتماعی - حماسی برشمرد و گفت: شاعر به بازی کلمات بسیار علاقه‌مند است؛ تا حدی که می‌توان اذعان کرد او فقط با کلمات بازی نمی‌کند بلکه به نوعی آنها را به دام می‌اندازد.

جهاندیده در ادامه بیان کرد: شاعر در این کتاب به هارمونی صدا فکر می‌کند و در بسیاری از اشعار این کتاب بسیار موفق عمل کرده است. مخاطب در این اشعار صدای خود شاعر، همسرش، خانواده‌اش و حتی یک راننده را می‌شنود. شخصیت‌های مختلف در یک شعر صحبت می‌کنند و شاعر خودش شخصیتی است که این صداها را می‌شنود.

او با بیان اینکه شعر نوعی انسجام است، ادامه داد: هر ساختار بی‌قواره‌ای نمی‌تواند هنر باشد زیرا خواننده کتاب دنبال یک ساختار منسجم است.

او با بیان اینکه شاعر برای رسیدن به یک ساختار منسجم در این اثر تلاش بسیار زیادی کرده است، گفت: این کار به نوعی یک کلاژ صداست و شاعر صداهای دیگر را می‌کارد تا به فراسو برسد.

جهاندیده در ادامه نقد کتاب «دوست‌داشتن اتفاقی نیست» به کتاب فراسوی نیچه اشاره کرد و گفت: مفهوم فراسو این است که به‌عنوان نمونه من از یک‌ لایه‌ای عبور کنم و به‌ لایه دیگر برسم. به عبارتی شما از یک ساختار، ساختار دیگری را متوجه می‌شوید.

او گفت: یک نوع سوررئالیسم صدا در این کتاب نهفته و تلاش شاعر این است که صداها را هارمونیک کند، چون اگر این اتفاق نیفتد کلاژ صدا موفق نمی‌شود.

جهاندیده سپس زیبایی‌شناسی شعر حماسی را در این شعرها مورد نقد و بررسی قرار داد و گفت: یکی از جنبه‌های زیبایی‌شناسی شعر حماسی تحت تأثیر دشمن است یعنی رجزخوانی که برای دشمن انجام می‌شود. اما وقتی شاعر صدای یک راننده را به متن شعر اضافه می‌کند به نوعی با بن‌بست زیبایی‌شناسی روبه‌رو می‌شود و برای خروج از این بن‌بست در بخش‌هایی از این کتاب از شعرهای حماسی استفاده می‌کند.

او با اشاره به شعرهای بلند این مجموعه گفت: در دل این اشعار شعرهای کوتاه نابی نهفته است.

علیرضا پنجه‌ای، شاعر، نیز درباره این کتاب اظهار کرد: اصولاً رویدادهایی که در فضای ادبی شکل می‌گیرد در محیط‌های دانشگاهی رخ نمی‌دهد زیرا فضای دانشگاه چهارچوب‌ها و قوانین خاص را طلب می‌کند و استاد موظف است در این مسیر حرکت کند.

او ادامه داد: مقوله چندصدایی در بین شاعران قُدمایی رواج داشته و کسی مثل باختین آن را به‌صورت تئوری در آورده است.

مزدک_پنجه_ای شعر دوست داشتن اتفاقی نیست انتشارات دوات معاصر
مزدک پنجه ای

زندگی یک امکان هنری است

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۷:۵۲ ب.ظ


گفتگوی وندیداد امین با مزدک پنجه ای شاعر و روزنامه نگار
روزنامه ی "توسعه جنوب"/اهواز (سراسر خوزستان)

توجه شما به عناصر فرامتن به چه شکل است؟ عناصری که در وهله ی نخست، جزئی از متن محسوب نمی شوند اما در جریان واکاوی دقیق تر و منکشفانه، اهمیت آنها را درمی یابیم؟

از نظر من عالم شعر عالم غیر واقعی است، بنابراین با توجه به این که سویه من ، سویه ی واگ گرفتن از پیامدها و پدیده های اطراف است، بنابراین برای شکل گیری آن چه که شما فرامتن می خوانید، از نشانه های دنیای واقعی در دنیای غیر واقع ام یعنی شعر بهره می برم. در واقع مدام زاویه دوربین عوض می شود گاهی روی مولف زوم می کند و گاه با ایجاد ارایه پارادایمی به سراغ نشانه¬های دنیای حقیقی می روم. به عبارتی گاه این نگاه برآمده از کل به جزء و گاه جزء به کل است.

آیا وظیفه ی بنیادین هنر، پیش بینی رویکرد انسان به واقعیت است؟

من نامش را پیش بینی نمی¬گذارم، بلکه بازتولید واقعیت به گونه¬ای که از هر زبان می¬شنوم نامکرر است. به هر صورت انسان همیشه در مقابل «چیستی» قرار می¬گیرد و مدام می¬کاود تا برای این چالش¬های ذهنی اش، پاسخ مناسبی پیدا کند. حال این «چیستی» به تصویر کشیدن یک اتفاق جهانی مثل جنگ است یا آزادی و ... هزار موضوع و مفهوم دیگر که می¬تواند ریشه در دغدغه¬ی انسان معاصر داشته باشد. به نظر من وظیفه هنرمند خاصه شاعر در این جا، بیان زیبایی است. به قول نصرت رحمانی که می-گفت: «ذات هنر، بیان زیبایی است». بنابراین مهم نیست که صرفا به انسان فکر شود یا هر چیز دیگر، مهم خلق موقعیتی از زیبایی است که منجر به پرسش و تفکر پیرامون آن شود.

در مجموعه ی «دوست داشتن اتفاقی نیست»، شعر به ما این امکان را می¬دهد تا کنش زبان در تمامیت¬اش را تجربه کنیم. زبان در اشعار شما، نظامی ایستا و از پیش آماده شده نیست، بلکه به مثابه¬ی نیرویی خلاق، آشکار می¬شود. به چه نحو به این رویکرد رسیده¬اید؟

درباره¬ی این پرسش باید بگویم، من سعی می¬کنم خلاقیت¬های زبانی را از رفتار و زندگی مردم یا از لحن و فرم گفت¬و¬گوهای روزمره¬ی آن¬ها کسب کنم. ضمن این که اعتقاد به شکل طبیعی اجرای زبان دارم. اجرای طبیعی زبان یعنی مهارت استفاده و مواجه شدن با کلمه، نوعی مدیریت بر کلمه، چینش و شکل دادن به آن فرمی که در اندیشه¬ی شاعر حضور دارد. هر کلمه برای من ایفاگر نقشی است، هر کلمه صدایی است که از طریقی آمده که شنیده شود. مهم است که صدای کلمات را لمس کرده باشی. در این صورت است که می¬توانی از کلمه در حالی که میل به بازیگوشی داری، معانی متعددی را مستفاد کنی. اعتقاد من این است که هر شخص دارای لحن منحصر به خود است. همان¬طور که من دارای لحن مشخصی هستم و شما نیز اسلوب و لحن خاص خود را در بیان¬گری دارید. به نظرم شناختن لحن هر کاراکتر به شاعر کمک می¬کند تا بتواند به شکل محققانه¬ای روی فرم، جنس و نحوه¬ی به کارگیری کلمات کار کند و بعد که آن را ذاتی کرد در جایی از شعر به اجرا در آورد. من فکر می¬کنم زبان از دل توده¬ی مردم به وجود می¬آید و این هنر شاعر است که آن را به مرز خلاقیت برساند و همان تجربیات توده را در موقعیتی هنری به مخاطب ارایه دهد. حالا این موقعیت یک بار عاشقانه است و یک بار تم اجتماعی- سیاسی و... دارد. به قول نیما مهم فرم است و کار من بیان این فرم و اجرای آن به گونه¬ای است که زیست شده با زندگی خودم است. هر چه جنس، لحن و موقعیتی که از زبان خلق می¬کنید نزدیک به زندگی مردم یا برگرفته از زندگی باشد، به نظر شما شاعر موفق¬تری هستید. این را تاریخ هنر و ادبیات به ما نشان داده است. حتی فردوسی که بزرگترین اسطوره¬ساز شعر و ادب است، آرزوها، قهرمانی¬ها، فرهنگ و تمدن ما را به گونه¬ای اجرا کرده است که پس از هزاران سال برای مردم باور پذیر شده است. آیا داستان رستم و سهراب را در زندگی و صفحات حوادث هر بار به شکلی نخوانده¬اید.
در این پروسه ی ویران سازی زبان متعارف، نقش شاعر، آگاهانه است؟ یعنی بر خود شما به مثابه ی مؤلف، این تدقیق و آگاهی، به وضوح آشکار است؟
من معتقدم جمله اول شعر را خدایان به شاعر هدیه می¬دهند، باقی مهارت است، هر چه زیبایی¬شناسی شما مترقی¬تر باشد، قطعا خلاقیت¬های فردی و اجرایی شما نیز در ارایه¬ی سازه¬ی هنری، منحصر به فردتر خواهد بود. من، زیست به شکل عادی را می پسندم . اعتقادی به زندگی هنری داشتن ندارم. به نظرم هنر از زندگی هنری به وجود نمی¬آید، بلکه با زیست عادی و روزمره¬گی است که می¬توان اثر هنری خلق کرد. شعر محصول احساسات و عواطف آدمی است. لحظاتی که بر گرفته از غم و شادی است. در شعرهای من، مخاطب می¬تواند روزها و شب¬های مرا ببیند، می¬تواند مشاهده کند چه¬طور زیست می¬کنم، شعر من، چیزی جز زندگی و آدم¬هایی که در کنارم زیست می¬کنند، نیست. روایت و مشاهده این حضور به نظرم، شکلی از بیان هنر است. در واقع برای من زندگی یک امکان هنری است.
در شعرهای من، شما حضور متن¬های دیگر را می¬بینید، نوعی ارجاع به امکانات هنری دیگر. من خودم را شاعر ایده¬ها می¬دانم. شعرهای من پر از ایده¬هایی است که به قول دوست منتقدی برخی خوب اجرا شده و برخی موفق نبوده است. به نظرم این دو اتفاق در کنار هم فارغ از مسئله¬ی قیاس، منجر به زیبایی می¬شود. در مقایسه¬ی دو چیز مفهومی از زیبایی و زشتی، موفقیت و عدم موفقیت شکل می¬گیرد و این خود موهبتی است که بازیگوشی و عنصر جسارت به من داده است. این که مدام خطر کنید و خود را از مرحله تثبیت¬شدگی دور به دارید امری که بسیاری از شاعران امروز دچار آن نیستند. تثبیت شدگی یعنی کلیشه شدن. برای همین است که معتقدم بسیاری از شاعران ما در عین زندگی کردن دچار مرگ هنری شده¬اند!
برگردم به سوال شما، به نظرم شعر موجودی تک ساحتی نیست، همان¬طور که انسان امروز با پدیده¬های بسیار زیادی در اطراف مواجه است و از آن¬ها بهره می¬برد؛ شعر نیز می¬تواند از سایر امکانات بهره¬مند شود. از موسیقی، سینما، تئاتر، ورزش، نقاشی و هر چیزی که بتواند به شکلی از هنر برای شعر نقش¬آفرینی کند. برای همین است که مخاطب در شعرم فقط با قالب شعر مواجه نمی¬شود بلکه تئاتر می¬بنید، داستان می¬شنود یا در جایی همراه با مولف وارد ورزشگاه می¬شود، یا کیف وکیلی که هر روز به دادسرا می¬رود و تناقض¬های اجتماعی و قضایی را می¬بیند. من چنین شاعری هستم. البته همه این چیزها متعلق به من نیست، من یاد گرفتم از مولانا از حافظ، سعدی، بیدل، نیما، فروغ و بسیاری از معاصران که چگونه از زندگی و امکاناتی که برآمده از این زیستن هست، به نفع شعر استفاده برم. قطعا این نوع از رفتار تماما کشف شهودی نخواهد بود و مبتنی بر آگاهی و شعور و شناخت عناصر شعر و ابزارهای پیرامونی آن است.

اینکه شما معتقدید که تجربیات توده را در فرم هنری خلق کنیم، آیا بیم آن نمی رود که اثر هنری، به ورطه ی «عوام زدگی» و در سطح توده پسندی بیفتد؟ بالاخره عده¬ای معتقدند که آن لحظه که مؤلف، به فکر پسند مخاطب افتاد، سرآغاز رشد ابتذال است!

اگر عین تجربیات توده را پیاده سازی کنیم، حرف شما، نکته شما درست خواهد بود. اما مگر کار شاعر نویسش واقعیت است. اگر به پاسخ¬ها و البته فرم خود شعرهای من دقت کرده باشید، ملاحظه می¬کنید که تنها رنگی از زندگی مردم که من نیز جزئی از آن هستم در آثار من وجود دارد. هنرمندی که سطح خود و زبان¬اش را به نفع توده تقلیل می¬دهد دچار عوام¬گرایی، سهل¬نویسی و ... خواهد شد. من فکر می¬کنم شما به این بخش از توضیحات من «زبان از دل توده¬ی مردم به وجود می¬آید و این هنر شاعر است که آن را به مرز خلاقیت برساند و همان تجربیات توده را در موقعیتی هنری به مخاطب ارایه دهد» توجه ننموده اید. در زبانِ توده است که فرم¬های بیانی رخ می¬نمایاند، حتی رفتار حیوانات، آوای¬شان نیز دارای فرم بیانی است. این کار شاعر و یا هنرمند است که این فرم¬های بیانی را به پهنه¬ی خلاقیت بکشد و آن را در ساختاری منسجم که برآمده از تخیل و خلاقیت¬های ذاتی و اکتسابی است، بازتولید کند. مراد من استفاده¬ی بهینه از تجربیات گفتاری، آوایی و ترکیبات گاه بدیعی است که مردم از آن در محاوره و مکالمات روزمره استفاده می¬کنند که می¬تواند جایگاهی به عنوان یک صدا در شعر داشته باشد.قطعا این با عوام گرایی توفیر بسیار دارد.

شما ظاهرأ به زندگی و زیست هنری بی¬اعتقادید. اما می-توان گفت که فی¬المثل نیما یا فردوسی حتی در سطحی دیگر ارسطو، اگر در پارادایم زیستی و زمانی دیگری بودند، نیما یا ارسطو نمی¬شدند. بی¬شک زمینه¬ی زیسته¬ی هر هنرمند و به طرف اولی هر متفکری، در دستگاه اپیستمولوژیک و استاتیک وی بی¬تأثیر نخواهد بود؛ چه بسا تأثیرات شگرفی خواهد گذاشت!

منظورم از زندگی هنری در واقع مشارکت داشتن در اجتماع است. حضور هر بین مردم است. از شاعران دهه¬ی چهل و پنجاه چند نفر را می¬خواهید نام ببرم که در انزوای هنری خود زیست می¬کردند و به غیر از چند شاعر و نویسنده¬ی هم طیف خود با اجتماع قطع رابطه کرده بودند. زیست هنری برای من این¬گونه است که هر صبح به واسطه¬ی شغل وکالت مجبورم به دادگاه یا دادسرا بروم. حضور چهره¬های پرتنش، عصبی، متهم، مجرم، افرادی که دستبند و پابند دارند یا دچار اختلافات عدیده¬ی در زندگی و اجتماع هستند. کار هنرمندی که از دل این مفاهیم و سوژه¬ها بتواند دست به شکار ایده بزند به نظر قابل تقدیر است. البته من هنرمندانی که آن نوع زیستن را برگزیده¬اند به هیچ وجه محکوم و یا نفی نمی¬کنم. مطمئنا رفتار آن¬ها زاییده¬ی پیامدهای اجتماعی دوران خود بوده است. اما برای من به عنوان شاعر معاصر داشتن زیست هنری در چنین وضعیتی که زندگی برای انسان پر از تعهد و چالش است، قدری نامفهوم است.
یاد مصاحبه¬ای افتادم که با همسر یک شاعر پس از فوت¬اش انجام داده بودند، خبرنگار پرسیده بود اگر دوباره متولد شوید حاضرید با شاعر معروف ازدواج کنید؟ فکر می¬کنید پاسخ آن زن چه بود، گفت حاضرم با سگ زندگی کنم اما با او نه! بعد توضیح داده بود که به عنوان زن چه مرارت¬هایی را در زندگی با او کشیده است.

گفت و گو مزدک پنجه ای دوست داشتن اتفاقی نیست توسعه جنوب
مزدک پنجه ای
© سنگ پشت
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
سنگ پشت مزدک پنجه ای - شاعر و روزنامه نگار- وکیل پایه یک دادگستری، مدیر مسوول دو هفته نامه دوات و مدیر هنری انتشارات دوات معاصر
متولد 25 آذر 1360
اهل گیلان زمین- شهر بارانی رشت   
panjeheemazdak@gmail.com

آفرینه ها:
چوپان کلمات/ مجموعه شعر/ انتشارات فرهنگ ایلیا/ 1388
همه ی درخت ها سپیدارند/ نخستین آنتولوژی شاعران سپید سرای گیلان/انتشارات سوره ی مهر/ 1389
بادبادک های روزنامه ای / مجموعه شعر/ انتشارات نصیرا/1393
دوست داشتن اتفاقی نیست/مجموعه شعر / انتشارات دوات معاصر/1396
با من پرنده باش/ مجموعه شعر/ انتشارات دوات معاصر/ 1398
----------------------------------------------
مزدک بنجه ای
الشاعر والصحافي
موالید: ایران- رشت
---------------------------------------------
panjehee mazdak
Poet and journalist
Born: Iran - Rasht
جدیدترین‌ها
  • آیا انسان آینده، هویت خود را قربانی دانایی خواهد کرد؟ سه شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۴
  • شعری از مزدک پنجه ای/ A poem by Mazdak Panjehee/قصيدة لمزدك پنجه‌ای دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
  • شعری از کتاب چوپان کلمات سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
  • محدوديت تخيل شاعرانه در متاورس دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
  • مرگ تخیل یا شبیه سازی تخیل یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳
  • در گفت‌وگو با مزدک پنجه‌ای بررسی شد، متاورس چه بر سر ادبیات و زبان می‌آورد؟ یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳
  • صدای پای دگرگونی در شعر معاصر دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
  • معشوقه باد یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳
  • فاصله یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳
  • شناسنامه‌ی اندوه یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳
  • شباهت زبان کودکانه با زبان شاعران یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳
  • فیلم نشست مجازی نقد و بررسی جریان شناسی شعر دیداری شنیداری اثر مزدک پنجه‌ای یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳
موضوعات
  • مقالات ادبی
  • خبرهای مربوط به فرهنگ گیلان
  • یادداشت های شخصی
  • گفت و گو
  • کتاب های من
  • شعر
  • گزارش
  • عکس
  • خبرهای فرهنگی، هنری و ادبی
  • نقد نوشته ها
برچسب‌ها
  • مزدک پنجه ای (52)
  • شعر (38)
  • مزدک پنجه‌ای (15)
  • مزدک_پنجه_ای (12)
  • انتشارات دوات معاصر (9)
  • دوست داشتن اتفاقی نیست (8)
  • روزنامه شرق (7)
  • متاورس (6)
  • گیلان (5)
  • هوش مصنوعی (5)
  • شعر دیداری (5)
  • روزنامه آرمان (4)
  • براهنی (4)
  • زبان (4)
  • ادبیات (4)
  • دوات معاصر (4)
  • محمد آزرم (3)
  • نقد (3)
  • فضای مجازی (3)
  • گفت و گو (3)
آرشیو
  • تیر ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • دی ۱۴۰۳
  • آذر ۱۴۰۳
  • آبان ۱۴۰۳
  • شهریور ۱۴۰۲
  • بهمن ۱۴۰۱
  • دی ۱۴۰۱
  • شهریور ۱۴۰۱
  • اردیبهشت ۱۴۰۱
  • مرداد ۱۴۰۰
  • تیر ۱۴۰۰
  • خرداد ۱۴۰۰
  • اردیبهشت ۱۴۰۰
  • فروردین ۱۴۰۰
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • تیر ۱۳۹۹
  • خرداد ۱۳۹۹
  • اردیبهشت ۱۳۹۹
  • فروردین ۱۳۹۹
  • اسفند ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اسفند ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • آذر ۱۳۹۶
  • مهر ۱۳۹۶
  • شهریور ۱۳۹۶
  • مرداد ۱۳۹۶
  • تیر ۱۳۹۶
  • آرشيو
لینک‌های روزانه
  • دو شعر از مزدک پنجه ای در سایت ادبی آن دیگری این سایت متعلق به مسعود احمدی شاعر و منتقد است
  • 4 شعر از مزدک پنجه ای در سایت آن دیگری(مسعود احمدی)
  • نگاهي به مجموعه شعر «سب بابه» هرمز علي‌پور
  • «همه درخت‌ها سپیدارند» رونمایی می‌شود
  • نقد لادن نیکنام بر دفتر شعر «چوپان کلمات» سروده «مزدک پنجه يي»
  • چوپان کلمات منتشر شد
  • انعکاس مجموعه شعرم در سایت انتشارات فرهنگ ایلیا
  • گفـت و گوی روزنامه ی اعتماد با علی رضاپنجه ای- به نسل شما دروغ گرفته اند و نقد لادن نیکنام بر کتاب پیامبر کوچک
  • نقد من روی مجموعه شعر تو - تهران-85 اثر آرش نصرت اللهی در روزنامه ی اعتماد ملی تیتر این مطلب در ابتدا این بود: نماینده ی سازمان ملل در تو-تهران-85
  • بیوگرافی من در سایت جریان
  • نقد من روی مجموعه شعر "بلقیس و عاشقانه های دیگر " نزار قبانی در روزنامه ی اعمتاد
  • حادثه هنوز. نقدی روی رفتار های شعری م. موید .منتشر شده در روزنامه ی اعتماد ملی محمدحسين مهدوي (م.مويد) در شمار شاعران موج نو به حساب مي‌آيد. برخي از شاخصه‌هاي شعري‌اش، او را نسبت به ساير موج نويي‌ها متمايز مي‌سازد. اهميت ويژه‌ او به فرم، ساختار، زبان، اسطوره‌ها و نيز توجه به تناليته‌ كلمات، همچنين بهره جستن از ارائه‌هايي چون اس
  • نشريه "گیله وا"، ویژه ی فرهنگ ، هنر و ادبیات ، نوروز ۸۷ در سایت ورگ
  • دومین ویژه ی فرهنگ، هنر وادبیات گیله  ­وا به ­همت  خانه ­ی فرهنگ گیلان
  • نگاهی به رفتارهای شعری م.موید این مطلب در روزنامه ی اعتماد ملی در تاریخ 22-1-87 در بخش ادبیات منتشر شد.
  • مصاحبه ی من با اکبر اکسیر در سایت 3 پنج
  • معرفی شماره 2 ویژه ی گیله وا- به سردبیری علی رضا پنجه ای
  • شعری از من در والس ادبی
  • 2 شعر از من در سایت ادبی ماندگار
دوستان
  • کانون آگهی و تبلیغات دوات
  • پروفایل من در بلاگفا
  • وبلاگ حقوقی تبصره
  • منصور بنی مجیدی ( این ابر در گلو مانده )
  • پیامبر کوچک. علیرضا پنجه ای
  • عشق اول ( وبلاگ صوتی علیرضا پنجه ای )
  • شمس لنگرودی
  • مازیار نیستانی
  • فاطمه حق وردیان
  • آیدین مسنن
  • فرامرز سه دهی
  • داریوش آشوری
  • رمان سینما. محمود طیاری
  • خروس جنگی . غلام حسین غریب
  • مظاهر شهامت
  • مهناز یوسفی
  • معصومه یوسفی
  • علیرضا مجیدی (یک پزشک)
  • علی عبداللهی
  • شاهین شالچی (شاهد ماجرا)
  • خبر گزاری ایسنا
  • خبرگزاری مهر
  • خبرگزاری ایسنا- خزری
  • خبرگزاری فارس
  • خبرگزاری ایلنا
  • خبرگزاری کار ایران
  • خبرگزاری کتاب (ایبنا)
  • بهاالدین مرشدی (رویای بدون امضا)
  • پایگاه ادبی برزخ
  • یاسین نمکچیان(چهارشنبه سوری)
  • هواخوری ( مهرداد فلاح)
  • مجید دانش آراسته( متن خود یک کویر است )
  • رضا مقصدي
  • فاطمه صابری ( اتاق سفید )
  • فرشید جوانبخش
  • هوش های چند گانه ( مهدی مرادی )
  • آدم و حوا ( حسن محمودی )
  • سایت بهزاد خواجات
  • لیلا صادقی
  • ( حرف نو ) محمد رضا محمدی آملی
  • ( دالاهو ) فریاد شیری
  • اسماعیل یوردشاهیان
  • سایت نقاشی علی رضا درویش
  • آزیتا حقیقی جو
  • مهتاب طهماسبي
  • رضا دالک (ماهی)
  • مرتضی زاهدی (تصویر گر کتاب کودک)
  • یاسر متاجی
  • میثم متاجی
  • عاطفه صرفه جو (شمعدانی)
  • شقایق زعفری
  • علی باباچاهی
  • محمود معتقدی
  • آفاق شوهانی
  • ابوالفضل پاشا
  • لیلا کردبچه
  • حامد اریب
  • روجا چمنکار
  • آرش نصرت اللهی
  • محمد حسین مهدوی(م.موید)
  • رقیه کاویانی
  • سید محمد طلوعی
  • دکتر کاووس حسن لی
  • انتشارات فرهنگ ایلیا
  • مصطفی فخرایی
  • سایت ادبی پیاده رو
  • یزدان سلحشور
  • حامد بشارتی
  • حامد رحمتی
  • محمد آسیابانی
  • هرمز علی پور
  • بهزاد موسایی
  • اسماعیل مهران فر (کفاشی)
  • علی الفتی
  • ادبیات امروز ایران
  • رسول یونان
  • مجتبی پورمحسن
  • آریا صدیقی
  • سیده مریم اسحاقی
  • داریوش معمار
  • محمد ماهر
  • پژمان الماسی نیا
  • خانه ی شاعران جهان
  • جواد شجاعی فرد
  • اسدالله شعبانی
  • جلیل قیصری
  • عباس گلستانی
  • مهدی پدرام(روهان)
  • رباب محب
  • مهرنوش قربانعلی
  • مسعود جوزی
  • مسعود آهنگری
  • کتایون ریزخراتی
  • واهه آرمن
  • شیدا شاهبداغی
  • الهام زارع نژاد
  • ناهید آهنگری
  • دفتر شعر جوان
  • ناهید عرجونی
  • الهام کیان پور
  • محمد پورجعفری
  • حامد حاجی زاده
  • مهدی موسوی
  • علی سطوتی قلعه
  • فرشته رضایی
  • محمد محمدی
  • سیاوش سبزی
  • علی یاری
  • سید فرزام مجتبایی
  • علی اسداللهی
  • واهه آرمن
  • آناهیتا رضایی
  • راوی حکایت باقی
  • فرهاد حیدری گوران
  • محسن بوالحسنی
  • محمد هاشم اکبریانی
  • پروین سلاجقه
  • حمید نظرخواه
  • طاهره صالح پور
  • مجله ارغنون
  • مجله ی ادبی دستور
  • مجله ادبی ذغال
  • باوند بهپور
  • کورش همه خانی
  • جهانگیر دشتی زاده
  • محمود فلکی
  • مدرسه ی شعر فارسی
امکانات

آمارگیر وبلاگ